جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۹
کد خبر: ۶۷۵۳۵
|
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸
به بهانه بزرگداشت ماندلا در تهران:

افخمی: نوع برخورد ماندلا با مخالفانش بی‌نظیر است

حسین علی افخمی با اشاره به همکاری ماندلا با حصرکنندگانش مشی ماندلا در برخورد با مخالفانش را بی‌نظیر دانست.
حسین علی افخمی در گفت و گو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه نلسون ماندلا یک شخصیت فوق العاده جهانی است گفت: ماندلا در مبارزات سیاسی خود دو وجهه دارد یکی به عنوان تشکیلات سیاسی ملی افریقا جنگیده و دوم اینکه نماد مبارزه، ضد نژاد پرستی است. در بعد حزبی می تواند سطح افریقای جنوبی را پوشش دهد و از جنبه مبارزه با نژاد پرستی شخصیت ماندلا بعد بین المللی دارد که کل زمین را در بر می گیرد.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به مبارزات ماندلا گفت: فعالیت‌ها و مشی ماندلا با ما به عنوان مسلمان و آموزه های دینی که داریم اشتراک بسیار بالایی دارد.
 
مشی متفاوت ماندلا با مخالفان 
افخمی در بیان بارزترین ویژگی ماندلا افزود: نکته سومی که باید درباره آن سخن بگوییم برخورد بی‌نظیر ماندلا با مخالفانش است. فردی که 27 سال در نظام آپارتاید در زندان بود، پس از آزادی وقتی در کنار حصر کنندگانش قرار می گیرد در حکومت توانست با آنها کار کند و آن ها را نیست و نابود نکرد. 
 
تاثیر ماندلا بر اقتصاد افریقای جنوبی
این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت این مساله افزود: ماندلا با این مشی به عنوان یک سیاست مدار صلح طلب در افریقای جنوبی مسئولیت کشور را به عهده گرفت و توانست بالاترین میزان جذب سرمایه گذاری خارجی را در آن دوره به دست آورد. یعنی به عنوان یک رهبر سیاسی وقتی قدرت را به دست گرفت توانست افریقای جنوبی را به حرکت در آورد. این در حالی است که مخالفین ماندلا در دوره خود براین باور بودند که اگر نباشند کسی نمی تواند این کشور را کنترل کند. اما ماندلا توانست با مدیریتی که داشت کاملا برعکس ادعای حکومت 55 ساله آپارتاید عمل کند.
 
افخمی با اشاره به ابعاد جهانی مبارزات ماندلا گفت: ماندلا شخصیتی است که سال ها برای آزادیش در جهان مبارزه شده است. بسیاری از آزاد اندیشان، هنرمندان، روزنامه‌ها و انسان‌های بیدار جهان به دفاع از آزادی ماندلا برنامه های متنوع و جالبی را ترتیب دادند که حتی برگزاری کنسرت‌های موسیقی هم جزو آن بود.
 
ماندلا ماندلا ماند، چه به عنوان اپوزیسیون و چه در صندلی قدرت
وی با اشاره به این مبارزات افزود: ماندلا قبل از آزادی نیز یک شخصیت شناخته شده بود و توانست پس از آزادی هم این شخصیت را حفظ کند. یعنی طی مبارزات او دو تا وجهه قدرت را حفظ کرد هم قدرت در زمانی که در صندلی قدرت نشسته هم وجهه ای که به عنوان یک اپوزیسیون فعالیت کرده است.
 
 
افخمی با اشاره به برگزاری بزرگداشت ماندلا گفت: بزرگداشت وی بسیار ارزشمند است به این علت که ارزش های والا را در مقابل نژاد پرستی معرفی می‌کند و نژاد پرستی از پدیده‌هایی است که در عرصه جهانی کمابیش ما همچنان شاهد آن هستیم و نیاز است که این مفاهیم در جوامع مطرح و رسانه ای شود.
 
آیین بزرگداشت مرد صلح و آزادی و قهرمان مبارزه با آپارتاید، نلسون ماندلا با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان فعال در عرصه های بین المللی، روز دوشنبه اول مهر ماه ساعت 16:30 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

خبرهای مرتبط
نظر شما